Flash player är inte installerad.
Laddar Flash player
Secrets to Soccer, Secrets to Sports

Online Träningsplattform
Fotboll

S2S verktyget erbjuder:
För Tränaren:
  • ett bibliotek med övningar, färdiga träningsprogram och andra resurser
  • förbered träningsprogram, säsongs- och utbildningsplaner
  • matchadministration
  • kommunikations- system
  • rapporter och statistik för lagen och spelarna
  • skapa egna övningar med ritverktyget
  • information till föräldrar
För spelaren:
  • bättre träning hemma
  • bättre förberedd till träningen
  • loggbok per säsong och sparat
För ledningen:
  • översikt över träningar och träningsarbetet
  • planbokning
  • administration av material
  • kvalitetssäkring
  • informationssystem
Nu också med:
Förberedda träningsprogram per åldersgrupp
med utvalda favoritövningar
Produkt- uppgraderingar är inkluderade i priset.

Bibliotek

Hem
Sök i biblioteket
Bibliotek   /  SvFF Spelarutbildningsplan   /  Nivå 1 - FOTBOLLSGLÄDJE   /  Anfallsspel - Skapa målchans och avslut - Utmana, finta och dribbla
Detta träningsprogram tillhör nivå 1 i utbildningsplan:
SvFF Spelarutbildningsplan
Rubrik på nivån Nivå 1 - FOTBOLLSGLÄDJE
Nivå / Åldersgrupp 6-9 år
Gjord av Svensk Fotboll SvFF
Träningsprogram nummer 4 av 5
Total tid Spelare: 60 min
Målvakter: 60 min
Titel på detta träningsprogram
Anfallsspel - Skapa målchans och avslut - Utmana, finta och dribbla
UPPVÄRMNING Varaktighet: spelare - 10 min, goalkeepers - 10 min
Anfallsspel - uppbyggnad
Driva
Anfallsspel - uppbyggnad - driva (lek) 15
(För utespelare och målvakter)

Tid 10 min

Organisation - Anvisningar:
• Uppkonat område är Gotham City
• Spelarna är Batman som kör sin Batmobil (bollen) i Gotham
City (utan att krocka med dom andra bilarna & utan att lämna
Gotham City)
• Fler figurer från Batman läggs till under spelets gång och
varje figur betyder någonting, t.ex: Robin = spring så fort du
kan, Ismannen = stå som förstelnad, Jokern = dribbla bara
med sulan osv
• Lägg till en snattarorm (spelare utan boll) som försöker snatta
en boll från dom andra spelarna. Blir man av med sin boll blir
man den nya snattarormen

Vad - Varför:
Driva, finta, dribbla, vända
Genom att driva, riktningsförändra och vända kan jag utnyttja fria ytor på planen och ta mig bort från motståndaren.

Hur:
• Titta upp när du springer men behåll kontroll på bollen
• Spring med bollen nära foten
• Riktningsförändringar
• Tempoväxlingar

Öva - Variera:
Hur vet du var fri yta finns?
När är det bäst att driva framåt?

HUVUDDEL Varaktighet: spelare - 40 min, goalkeepers - 40 min
Anfallsspel - skapa målchans och avsluta
Utmana, finta och dribbla
Anfallsspel - skapa målchans och avslut - utmana, finta och dribbla 5
(För utespelare och målvakter)

Tid 15 min

Organisation - Anvisningar:
Organisation:
Smålagsspel
Yta:25 × 20 meter,
Mål: Små mål á 2-3 meter
Fritt spel 3 mot 3

Anvisningar:
Poängtera att spelarna utmanar, fintar och dribblar.

Vad - Varför:
Genom att finta kan man lura en motståndare och därigenom ta sig förbi med bollen.

Hur:
Hur:
Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla?
Foten jag driver med ska vara så nära bollen som möjligt!
 
Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren?
Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren!
 
Hur kan du skydda bollen?
Jag använder foten som är längst bort ifrån motståndaren! Då har jag min kropp mellan bollen och motståndaren!

Öva - Variera:
Mål kan göras först när man har dribblat minst en spelare.

Anfallsspel - skapa målchans och avsluta
Utmana, finta och dribbla
Anfallsspel - skapa målchans och avslut - utmana, finta och dribbla 3
(För utespelare och målvakter)

Tid 10 min

Organisation - Anvisningar:
Organisation:
Yta: 15-20×10-15 meter
6-8 spelare
4 mål ca 2 meter breda

Anvisningar:
Anfallsspelaren (A) driver bollen och utmanar försvarsspelaren (B).
Om B vinner bollen blir denne anfallsspelare och anfallsspelaren (A) försvarsspelare.

Övningen fortgår till bollen är i mål eller utanför planen. Spelarna byter led efter varje match alt efter en viss tid.

Vad - Varför:
Komma förbi en motståndare med bollen under kontroll och avsluta.

Hur:
Hur:
Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla?
Foten jag driver med ska vara så nära bollen som möjligt!

Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren?
Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren!

Hur kan du skydda bollen?
Jag använder foten som är längst bort ifrån motståndaren! Då har jag min kropp mellan bollen och motståndaren

Anfallsspel - skapa målchans och avsluta
Utmana, finta och dribbla
Anfallsspel - skapa målchans och avslut – utmana, finta och dribbla 6
(För utespelare och målvakter)

Tid 15 min

Organisation - Anvisningar:
8 barn, spelplan 25 x 20 meter med 2 mål, bollar, koner och västar.
Spel 3 mot 3 med målvakter.
Någon spelare måste först dribbla förbi en motståndare innan laget får göra mål.

Vad - Varför:
Anfallsspel. Speluppbyggnad – utmana, finta och dribbla
Passera en motståndare med bollen under kontroll.

Hur:
Hur? – Tänk på!
Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla?
Foten jag dribblar med ska vara så nära bollen som möjligt

Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren?
Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren!

AVSLUTNING Varaktighet: spelare - 10 min, goalkeepers - 10 min
Anfallsspel - uppbyggnad
Driva
Anfallsspel - uppbyggnad - driva (lek) 12
(För utespelare och målvakter)

Tid 10 min

Organisation - Anvisningar:
• Spelarna jobbar två och två
• Spelare 1 (tjuv) springer först med eller utan boll och spelare 2
(polis) följer efter
• Tjuven försöker finta bort eller springa ifrån polisen
• När tränaren ropar frys ska polisen vara inom
armlängdsavstånd från tjuven för att ”vinna”

Vad - Varför:
Driva, finta, dribbla
Genom att driva, riktningsförändra och vända kan jag utnyttja fria ytor på planen och ta mig bort från motståndaren.
Genom att finta och dribbla kan man lura en motståndare och därigenom ta sig förbi med bollen.

Hur:
- Hur kan du komma bort från försvararen?

FÖREGÅENDE NÄSTA TILLBAKA SKRIV UT
Logga in på S2S för att se fler övningar för denna färdighet. Där kan du också använda övningarna/innehållet i dina träningar.
INFO
Logga in på S2S för att se fler övningar för denna färdighet. Där kan du också använda övningarna/innehållet i dina träningar.