S2S verktyget erbjuder:
För Tränaren:
- ett bibliotek med övningar, färdiga träningsprogram och andra resurser
- förbered träningsprogram, säsongs- och utbildningsplaner
- matchadministration
- kommunikations- system
- rapporter och statistik för lagen och spelarna
- skapa egna övningar med ritverktyget
- information till föräldrar
- bättre träning hemma
- bättre förberedd till träningen
- loggbok per säsong och sparat
- översikt över träningar och träningsarbetet
- planbokning
- administration av material
- kvalitetssäkring
- informationssystem
Nu också med:
Förberedda träningsprogram per åldersgrupp
med utvalda favoritövningar
Produkt-
uppgraderingar är inkluderade i priset.
Bibliotek
HemBibliotek / SvFF Spelarutbildningsplan / Nivå 1 - FOTBOLLSGLÄDJE / Anfallsspel - Skapa målchans och avslut - Utmana, finta och dribbla
Detta träningsprogram tillhör nivå 1 i utbildningsplan: SvFF Spelarutbildningsplan |
Rubrik på nivån | Nivå 1 - FOTBOLLSGLÄDJE |
Nivå / Åldersgrupp | 6-9 år |
Gjord av | Svensk Fotboll SvFF |
Träningsprogram nummer | 4 av 5 |
Total tid |
Spelare: 60 min Målvakter: 60 min |
Titel på detta träningsprogram |
Anfallsspel - Skapa målchans och avslut - Utmana, finta och dribbla
UPPVÄRMNING | Varaktighet: spelare - 10 min, goalkeepers - 10 min |
|
Anfallsspel - uppbyggnad (För utespelare och målvakter)Tid 10 minDriva Anfallsspel - uppbyggnad - driva (lek) 15 Organisation - Anvisning: • Uppkonat område är Gotham City • Spelarna är Batman som kör sin Batmobil (bollen) i Gotham City (utan att krocka med dom andra bilarna & utan att lämna Gotham City) • Fler figurer från Batman läggs till under spelets gång och varje figur betyder någonting, t.ex: Robin = spring så fort du kan, Ismannen = stå som förstelnad, Jokern = dribbla bara med sulan osv • Lägg till en snattarorm (spelare utan boll) som försöker snatta en boll från dom andra spelarna. Blir man av med sin boll blir man den nya snattarormen Inlärningsmoment: Driva, finta, dribbla, vända Genom att driva, riktningsförändra och vända kan jag utnyttja fria ytor på planen och ta mig bort från motståndaren. Instruktionspunkter • Titta upp när du springer men behåll kontroll på bollen • Spring med bollen nära foten • Riktningsförändringar • Tempoväxlingar Variationer Hur vet du var fri yta finns? När är det bäst att driva framåt? |
HUVUDDEL | Varaktighet: spelare - 40 min, goalkeepers - 40 min |
|
Anfallsspel - skapa målchans och avsluta (För utespelare och målvakter)Tid 15 minUtmana, finta och dribbla Anfallsspel - skapa målchans och avslut - utmana, finta och dribbla 5 Organisation - Anvisning: Organisation: Smålagsspel Yta:25 × 20 meter, Mål: Små mål á 2-3 meter Fritt spel 3 mot 3 Anvisningar: Poängtera att spelarna utmanar, fintar och dribblar. Inlärningsmoment: Genom att finta kan man lura en motståndare och därigenom ta sig förbi med bollen. Instruktionspunkter Hur: Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla? Foten jag driver med ska vara så nära bollen som möjligt! Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren? Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren! Hur kan du skydda bollen? Jag använder foten som är längst bort ifrån motståndaren! Då har jag min kropp mellan bollen och motståndaren! Variationer Mål kan göras först när man har dribblat minst en spelare. |
|
Anfallsspel - skapa målchans och avsluta (För utespelare och målvakter)Tid 10 minUtmana, finta och dribbla Anfallsspel - skapa målchans och avslut - utmana, finta och dribbla 3 Organisation - Anvisning: Organisation: Yta: 15-20×10-15 meter 6-8 spelare 4 mål ca 2 meter breda Anvisningar: Anfallsspelaren (A) driver bollen och utmanar försvarsspelaren (B). Om B vinner bollen blir denne anfallsspelare och anfallsspelaren (A) försvarsspelare. Övningen fortgår till bollen är i mål eller utanför planen. Spelarna byter led efter varje match alt efter en viss tid. Inlärningsmoment: Komma förbi en motståndare med bollen under kontroll och avsluta. Instruktionspunkter Hur: Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla? Foten jag driver med ska vara så nära bollen som möjligt! Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren? Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren! Hur kan du skydda bollen? Jag använder foten som är längst bort ifrån motståndaren! Då har jag min kropp mellan bollen och motståndaren |
|
Anfallsspel - skapa målchans och avsluta (För utespelare och målvakter)Tid 15 minUtmana, finta och dribbla Anfallsspel - skapa målchans och avslut – utmana, finta och dribbla 6 Organisation - Anvisning: 8 barn, spelplan 25 x 20 meter med 2 mål, bollar, koner och västar. Spel 3 mot 3 med målvakter. Någon spelare måste först dribbla förbi en motståndare innan laget får göra mål. Inlärningsmoment: Anfallsspel. Speluppbyggnad – utmana, finta och dribbla Passera en motståndare med bollen under kontroll. Instruktionspunkter Hur? – Tänk på! Var bör du ha bollen när du ska utmana, finta och dribbla? Foten jag dribblar med ska vara så nära bollen som möjligt Var ska du ha blicken när du tar dig förbi motståndaren? Jag tittar på bollen vid dribblingen men lyfter blicken när jag passerat motståndaren! |
AVSLUTNING | Varaktighet: spelare - 10 min, goalkeepers - 10 min |
|
Anfallsspel - uppbyggnad (För utespelare och målvakter)Tid 10 minDriva Anfallsspel - uppbyggnad - driva (lek) 12 Organisation - Anvisning: • Spelarna jobbar två och två • Spelare 1 (tjuv) springer först med eller utan boll och spelare 2 (polis) följer efter • Tjuven försöker finta bort eller springa ifrån polisen • När tränaren ropar frys ska polisen vara inom armlängdsavstånd från tjuven för att ”vinna” Inlärningsmoment: Driva, finta, dribbla Genom att driva, riktningsförändra och vända kan jag utnyttja fria ytor på planen och ta mig bort från motståndaren. Genom att finta och dribbla kan man lura en motståndare och därigenom ta sig förbi med bollen. Instruktionspunkter - Hur kan du komma bort från försvararen? |
Logga in på S2S för att se fler övningar för denna färdighet. Där kan du också använda övningarna/innehållet i dina träningar.
Färdighetsövningen visar hur momenten kan tränas in.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Spelövningen visar hur momentet kan användas i en matchsituation.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
"Träna själv" visar övningar som spelaren kan träna på egen hand och med vänner.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
SECRETS visar en lista över relevanta instruktionspunkter för denna färdigheten.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Logga in för att se ett stort antal övningar. Använd dem i dina träningsprogram.
Logga in på S2S för att se fler övningar för denna färdighet. Där kan du också använda övningarna/innehållet i dina träningar.